Mihin hyvä asiakaspalvelu on kadonnut - sormusostoksilla

Tässäpä asia, joka nousi tänä keväänä isosti tapetille. Mihin hyvä asiakaspalvelu on kadonnut? Olen miettinyt tätä asiaa jo useamman vuoden ajan aina, kun olemme tehneet isoja ostoksia (sohva, ruokapöytä tms.). Sormusostoksilla asia nousi jälleen kerran esiin. Sormusten oston pitäisi olla ihana ja romanttinen asia juuri kihlautuneille, mutta useammassakin liikkeessä jouduimme pettymään palveluun tai erityisemmin sen puutteeseen.

Suurimmassa osassa liikkeistä kysyttiin minkälaista sormusta etsimme ja speksit kerrottuamme sormuslevy tai -levyt asetettiin pöydälle ja vaivuttiin hiljaisuuteen. Eri malleista ja materiaaleista ei kerrottu mitään minun veikkaukseni mukaan tietämättömyyttä tai myyntitaidon puutteesta johtuen. Liki kaikissa liikkeissä meille tuli tunne, että me asiakkaina tiedämme tuotteista enemmän kuin myyjä. Eräässä liikkeessä jopa kysyin myyjältä mikä hionta tässä timantissa on, varsin hyvin tietäen kyseessä olevan briljanttihionta. Myyjä ei osannut vastata, vaikka briljantti on varmastikin yleisin hionta timantissa. Koruliikkeen myyjä ei siis tiennyt miltä näyttää briljanttihionta. Olen vieläkin hyvin hämmentynyt asiasta.

Itse haluan palvelua ja vieläpä hyvää palvelua tehdessäni kalliita ostoksia. Haluan olla varma, että juuri kyseinen tuote sopii minulle, minun tarpeisiin ja vastaa minun toiveita. En halua tehdä päätöksiä tärkeistä ja kalliista asioista tietämättä faktoja. Myyjän tulee siis oikeasti myydä tuote minulle. Mielestäni myyjän pitää olla myymänsä tuotteen erityisasiantuntija ja hänen pitäisi osata kertoa tuotteesta ja sen ominaisuuksista. Ensimmäinen myyjä, joka osasi myydä sormukset meille, oli sormusvalmistajan esittelijä. Hän todella tunsi myymänsä tuotteet ja huomasi muutaman minuutin juttelun jälkeen, että niin muuten tunnemme mekin. Olemme lukeneet tunteja ja taas tunteja sormuksista, timanteista ja eri jalometalleista.

Olen myös sitä asiakastyyppiä, joka äänestää hyvin herkästi jaloillaan. Kihlasormusten oston jälkeen yksi ketju on sellainen, että siellä en enää asioi (briljanttihionta, mikä se on?), muutama liike sellaisia, että siellä voin vielä joskus asioida, yksi liike sellainen, että ehdottomasti asioin varmasti siellä myös tulevaisuudessa ja yksi sellainen, että sinne en enää rahojani kanna. Valitettavasti tämä viimeinen liike on se liike, josta ostimme kihlasormuksemme.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti